Asi nikdo nebude rozporovat, že za úspěch či neúspěch jakékoliv marketingové strategie či jejich kombinace není zcela odpovědná dotyčná firma. Je totiž potřeba počítat i s některými vnějšími faktory, které nemá příliš šanci ovlivnit, nebo jen částečně. To platí i u metodiky Praha SEO a Praha PPC. Které faktory to jsou?
V první řadě zde máme aktuální módní trendy. Ty se sice dají předvídat a pomocí reklamy alespoň částečně ovlivnit, avšak pokud nevlastníte na daný typ produktu úplný monopol, pak není možnost, že byste je diktovali pouze vy. Je totiž třeba počítat s tím, že i konkurence se snaží zákazníky nasměrovat právě ke svým výrobkům.
Příkladem může být v současnosti stoupající obliba BIO potravin. A není to proto, že by si lidé najednou uvědomili, že suroviny z ekologického zemědělství jsou zdravější, ale především proto, že na toto téma začalo být čím dál více reklam i reportáží v televizi.
Dále zde máme konkrétní situaci ve světě. Firma sama, zvláště pokud se nejedná o nějaký nadnárodní koncern, může jen těžko ovlivnit politiku konkrétní země nebo skupiny států. Nemůže také přímo ovlivnit výši daní, které budou muset zaplatit, a které ovlivní jejich rozpočet pro marketing.
V souvislosti s dnešní dobou lze zmínit i pandemii koronaviru, který změnil nákupní zvyky lidí. Navíc je zde stále riziko zavření obchodů, podobně jako se to stalo na jaře. Firmám pak nezbývá než svou marketingovou strategii pružně přizpůsobit.
Vidíme to i dnes, kdy v obchodech i v reklamách slyšíme, jaký dávají důraz na naši bezpečnost. Přitom se v celkovém jednání toho příliš nezměnilo, snad jen přibyly dezinfekce a prostory se o něco častěji čistí. To, že byly například rohlíky v sáčku balené po několika kusech, byl jen marketingový tah, nikoliv starost o zákazníky. A je nutno říct, že vyšel.
Je tedy jen na nás, abychom se jím nenechali opít a zachovali si zdravý rozum. To je totiž to nejdůležitější, nejen v dnešní těžké době.