Řada motoristů tápe v orientaci při výběru vhodného motorového oleje. Přitom se doporučuje vozit pro případ většího úniku maziva s sebou litrovou láhev záložního oleje. Jak se v této problematice orientovat?
Viskozita a výkonnostní třída rozhoduje
Ať už sáhnete po jakékoli značce, resp. výrobci, který je povinen ze zákona u všech maziv dodržet stanovené normy pro viskozitu a výkonnostní třídu, nemůžete se zmýlit. Všichni renomovaní producenti dodávají na trh kvalitní zboží, vyhýbejte se pouze stáčeným olejům v sudech s podezřele nízkou cenou, a s neznámými parametry. Ať už tedy zvolíte oleje Total, Castrol, Molykote nebo Shell, motoru neublížíte. Při dolévání malého množství dokonce není tragickým omylem ani odlišná technická specifikace, přesto je vhodné dodržet doporučení výrobce vozidla, který vás nasměruje ke správným hodnotám v technické příručce.
Co znamenají jednotlivé značky
Výkonnostní třída ACEA je nejčastěji A3/B3. Písmena A a B znamenají, že jsou určeny pro benzínové (A) a naftové (B) motory. Třída 1 a 5 má sníženou viskozitu, což platí pro některé vozy francouzské výroby a vozy Ford, třída 4 je určena do motorů s přímým vstřikem palivové směsi.
Zajímavější je údaj o viskozitě. Např. symboly 10W značí, jak se bude pohonný systém chovat za nízkých teplot (W jako winter). Prakticky to znamená, že bude mazivo lépe dostupné při startování v mrazu a čím nižší číslo, tím silnější mráz. Hodnoty 5 a 10W jsou určeny pro běžné středoevropské podmínky, hodnota 0W pak pro mrazové kotliny a vysokohorské oblasti.
Za pomlčkou je vyznačena hodnota schopnosti mazat za vysokých teplot v létě a v zásadě to znamená, že olej s vyšším číslem vytvoří i v letním vedru silnější vrstvu, zatímco u nižších čísel by olejový film nebyl spojitý a trhal by se. Obecně se doporučuje pro delší jízdy číslo 40, pro krátké městské pojížďky stačí 30.